Vízre tettük az EREBE kitűzőhajót

Ígérete szerint új kitűzőhajót bocsátott vízre az Országos Vízügyi Igazgatóság 2020. július 09-én Nyergesújfaluban. A vízügyi ágazat számára mindig ünnepinek számító eseményen – ebben az évben immár második alkalommal – a hagyományoknak megfelelően pezsgővel keresztelték meg a járművet. A kitűzőhajó, amely ezúttal az EREBE nevet kapta, a biztonságos dunai közlekedési útvonal kijelölése mellett fontos szerepet tölt majd be jégzajlás idején, vagy nagy mennyiségű uszadék érkezésekor is.

Egy új hajó vízre bocsátása különleges esemény a hajós és vízügyi szakemberek számára, hiszen utoljára a ’80-as évek végén volt arra példa, hogy akár új kitűzőhajót, akár jégtörőt kereszteltek, illetve tettek vízre Magyarországon: a Széchenyi jégtörőt 1988-ban, míg az Atlasz II kitűzőhajót 1989-ben építették az újpesti Hajógyárban.

 A kitűzőhajók alapfeladata az, hogy bóják kihelyezésével - kitűzésével – kijelöljék a vízmélység szempontjából biztonságos vízi útvonalat a hajóközlekedés számára. Emellett jeges ár, vagy nagyobb mennyiségű uszadék érkezésekor is fontos szerephez jutnak -, ezért az új hajó orr-részét is úgy alakították ki, hogy a legkomolyabb jégzajlásnak is ellenálljon: a dupla bordázatú, 10mm-es acéllemezekkel megerősített hajóorr a jármű teljes hosszának mintegy ötödét teszi ki! Az úgynevezett kisvizes időszakokban, tehát aszály idején pedig a lapos kialakítású hajófenéknek és kis merülésüknek köszönhetően bevethetőek ott is, ahol a nagyobb hajók már megfeneklenének.

A ma felavatott hajónak az európai uniós CEF-program (Connecting Europe Facility, magyarul Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) keretében a korábban vízre bocsátott Luppán kívül még egy testvére épül (Rezét). Mindhárom egy-egy dunai mellékágról kapta a nevét: Lupa, Erebe, Rezét. Ezeken a nagyobb méretű víziút fenntartó hajókon kívül még 3 kicsi, gyorsjáratú hajó átadása már megtörtént, melyeket kifejezetten a kismértékű és azonnali beavatkozásokra terveztek. A 3 db új hajó összköltsége 5.273.000 EUR, míg a 3 kisebb társaié 1.557.000 EUR lesz.

A most vízre tett Erebe – mely az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság állományába kerül - ugyanis 24,86 m hosszú, 2x232 kW teljesítményű.  Holtvízi sebességét 20km/h-ra tervezték, de a gyakorlatban dől majd el, mit bír a jármű a vízen.

Mivel a Duna hazai szakaszán működő vízügyi igazgatóságok munkatársainak esetenként több napon át folyamatosan szolgálatban kell állniuk a hajókon, az EREBÉT is úgy alakították ki, hogy megfelelő mennyiségű ivóvizet, üzemanyagot és eszközt is tárolni tudjanak rajta. Ezen kívül a kormányállása előtt egy nagyméretű, 32 m2-es munkatér is helyet kapott, kiegészítve egy 2 tonna teherbírású daruval.

Videók a keresztelőről és a vízre bocsátásról:

https://www.youtube.com/watch?v=uHX6VcwCUBk

https://www.youtube.com/watch?v=sieP_Srnbzw

https://www.youtube.com/watch?v=zvvW3Vy6hAg