Igényes rekonstrukciós munkák a Dunakiliti duzzasztóműnél

A „Nagyműtárgyak fejlesztése és rekonstrukciója” című, KEHOP-1.4.0-15-2015-00002 számú projekt keretein belül a folyamatban van a Dunakiliti duzzasztómű felújítása

A projekt fő célja az érintett nagyműtárgy átfogó rekonstrukciójának végrehajtása. A betonszerkezetek, acélszerkezetek, elektromos, irányítástechnikai, hidraulikus, és gépészeti berendezések, valamint a kőművek javítása révén biztosítható a műtárgyak hosszú távú, biztonságos, károkozás-mentes üzemszerű működése és fenntartása.

A Dunakiliti duzzasztómű és a fenékküszöb, valamint a Szivárgócsatorna vízszintszabályozó műtárgyai a Szigetközi hullámtéri és mentett oldali vízpótló-rendszer kulcsműtárgyai, emellett árvízi időszakokban árapasztó, illetve jégleeresztő szerepük is van.

A fenékküszöb 1995 májusában készült el, hatására az 1843,0 fkm feletti Duna szakaszon a vízszint megemelkedett, és a Dunakiliti duzzasztómű segítségével részlegesen szabályozhatóvá vált. A felvízszint megemelésével a duzzasztott térből a Duna folyam 1845,4, az 1845,9 és az 1847,0 fkm-ben kibontott oldalbukóknál kiágazó, három jobb parti mellékágon keresztül lehetővé vált a hullámtéri mellékágrendszer gravitációs vízpótlása.

A létesítmények felújításával lényegesen biztonságosabbá válik a Szigetköz árvízi biztonsága, valamint a felszíni vízpótlása.

A Dunakiliti duzzasztómű 7x24 m-es nyílással és 8 db nagy méretű pillérrel rendelkezik. A nyílások és a pillérek számozása a bal part felöl kezdődik.

Eddig elkészültek a 6-os nyílás és a hozzá tartozó 7-es pillér üzemeltetését biztosító részei, és befejezéséhez közelednek az 5-ös nyílás és a hozzátartozó 6 pillér kiviteli munkái.

A felújítás során az alábbi fő szerkezeti elemek kerültek felújításra:

A duzzasztómű főelzárása elektro-olajhidraulikus mozgató berendezéssel mozgatott acélszerkezetű szegmensgát. A szegmens főtartó szekrény keresztmetszetű, mely a két végén a szegmenskarokhoz csatlakozik. A szegmenskarok végcsapággyal támaszkodnak a pillérekben rögzített hengeres csaptámaszra.

A záróélek mentén a vízzárást felcsavarozott profilgumi elemek biztosítják. Az elzáró szerkezetek mindenkori mozgathatóságához villamos fűtéssel működő jégtelenítő és sűrített levegős buborékoltató berendezés készült.

Olajhidraulikus tápegységben minden egyes nyíláshoz 2000 l hidraulika olaj cseréjét kellett végrehajtani.

Az elektromos rendszer komplex felújítása mellett folyik a rehabilitációs munka, a már elavult irányástechnikai rendszer helyett korszerű PLC típusú vezérlési rendszer kiépítése történt meg, tejesen új kapcsolószekrények beépítésével. Az irányító központ és az egyes pillérek között optikai kábel biztosítja a jelátvitelt.

Ebben a két nyílásban az acélszerkezetek komplex korrózióvédelmi munkái is elkészültek.

Ütemesen folynak a duzzasztómű felett végighúzódó, szekrénytartós szerkezetű üzemi híd acélszerkezetének  korrózióvédelmi munkái isA I-II-III nyílások feletti szerkezet belső - a járórács felett elvégezhető - korrózióvédelmi munkálatokkal már elkészültek.

A 6. nyílás munkáinak a befejezése után megkezdődött az 1. nyílás felújítása, és a közeljövőben az 5. nyílás befejezése után megkezdődhet a 2. nyílás felújítása is.

A feladatok végrehajtását az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság konzorciumi keretek között végzi és végezteti.

A FIDIC Mérnöki és műszaki ellenőri feladatokat az UTIBER Közúti Beruházó Kft, és az Országos Vízügyi Beruházási Kft látja el.

Akivitelezési és tervezési feladatok ellátását végző vállalkozó az MBH-HÍD Konzorcium (a STRABAG Építőipari Zrt és a Hídépítő Zrt).

A kivitelezési munkák várható befejezési határideje: 2021. szeptember 30.